WIFO-Konjunkturtest

The WIFO-Konjunkturtest (business cycle survey) is a monthly survey of Austrian companies on their economic situation and its development in the coming months. The results of the WIFO-Konjunkturtest help to reliably assess the economic development in Austria at an early stage. The WIFO-Konjunkturtest has been conducted since 1954 and has been part of the "Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys" since 1996.

Further information on the WIFO-Konjunkturtest can be found here.

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Details

Beeinträchtigungen der Geschäftstätigkeit, Liquiditätsengpässe und die Wirkung von Preisanstiegen in der vierten COVID-19-Welle. Ergebnisse der siebten Sonderbefragung zur COVID-19-Krise im Rahmen des WIFO-Konjunkturtests vom Februar 2022 (Business Activity Impairments, Liquidity Shortages and the Effect of Price Increases in the Fourth COVID-19 Wave. Results of the Seventh Special Survey on the COVID-19 Crisis as Part of the WIFO-Konjunkturtest of February 2022)
WIFO-Konjunkturtest Sonderausgabe, 2022, (1), 32 pages
Commissioned by: European Commission
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Economic and Social Science Computing Center
Online since: 11.03.2022 0:00
Die vierte Welle der COVID-19-Pandemie brachte große Herausforderung mit sich: Rund 81% der befragten Unternehmen meldeten Beeinträchtigungen der Geschäftstätigkeit in den letzten drei Monaten, wobei Lieferengpässe und Schwierigkeiten Beschäftigte zu finden am häufigsten genannt wurden. Die Liquiditätseinschätzungen haben sich im Vergleich zum August 2021 unwesentlich verändert. Für das Frühjahr 2022 erwarteten die meisten Unternehmen (77%) weiterhin Beschränkungen: insbesondere Lieferengpässe und Schwierigkeiten Beschäftigte zu finden wurden genannt. Lieferengpässe und Preisanstiege führten bei der Mehrheit von Unternehmen zu einer Reduktion der Gewinnmargen. Viele Unternehmen haben wegen der Erhöhung der Vorleistungs-, der Energiepreise und der Kollektivvertragslöhne ihre Verkaufspreise angehoben. Unternehmen, die ihre Verkaufspreise nicht erhöht haben, nannten vor allem den Wettbewerbsdruck als Grund die Preisanhebung nicht durchgeführt zu haben.
Research group:Macroeconomics and European Economic Policy – Industrial Economics, Innovation and International Competition – Structural Change and Regional Development
Language:German

Business Activity Impairments, Liquidity Shortages and the Effect of Price Increases in the Fourth COVID-19 Wave. Results of the Seventh Special Survey on the COVID-19 Crisis as Part of the WIFO-Konjunkturtest of February 2022
The fourth wave of the COVID-19 pandemic brought with it major challenges: around 81 percent of the companies surveyed reported adverse effects on business activity in the last three months, with supply bottlenecks and difficulties in finding employees being the most frequently cited. Liquidity assessments have not changed significantly compared to August 2021. For spring 2022, most companies (77 percent) continued to expect constraints: supply bottlenecks and difficulties in finding employees were mentioned in particular. Supply bottlenecks and price increases led to a reduction in profit margins for the majority of companies. Many companies raised their sales prices due to the increase in input prices, energy prices and collective wage agreements. Companies that did not raise their sales prices cited competitive pressure as the main reason for not raising prices.