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WIFO publications

Birgit Meyer, Andreas Reinstaller
Doing Well by Doing Good. Verantwortungsvolles Unternehmertum als Wettbewerbsvorteil österreichischer Unternehmen (Doing Well by Doing Good. Responsible Business as a Competitive Advantage for Austrian Companies)
FIW – Research Centre International Economics, August 2022, 80 pages, https://fiw.ac.at/publikationen/fiw-studien
Commissioned by: Federal Ministry for Digital and Economic Affairs
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Online since: 19.10.2022 0:00
Eine verantwortungsvolle Unternehmensführung (RBC) verfolgt das Ziel einen Beitrag zum wirtschaftlichen, ökologischen und sozialen Fortschritt zu leisten und nachteilige Effekte, die im Zusammenhang mit der Tätigkeit, den Produkten oder Dienstleistungen eines Unternehmens stehen, zu vermeiden und zu beheben. Zahlreiche internationale Initiativen betonen die Sorgfaltspflicht von Unternehmen bei der Einhaltung dieser Grundsätze und weiten diese auf die gesamte Lieferkette der Unternehmen aus. Unternehmerische Verantwortung findet mittlerweile auch vermehrt Eingang in nationale und internationale rechtlich bindende Vorschriften. Diese empirische Untersuchung zur Nutzung und Auswirkung von Konzepten der verantwortungsvollen Unternehmensführung auf die Wettbewerbsfähigkeit österreichischer Unternehmen zeigt, dass zwar die Mehrheit der österreichischen Unternehmen bereits Konzepte der verantwortungsvollen Unternehmensführung umgesetzt hat, jedoch eine systematische Integration und Überwachung von RBC im Umfang und dem Niveau, wie es eine Berichtslegung und eine Dokumentation der Sorgfaltspflicht in Lieferketten erfordert, bislang nur im geringen Maße erfolgt ist. Die Studie schlägt eine Reihe von Maßnahmen zur Stärkung der Umsetzung vor allem bei kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) vor.
Research group:Industrial, Innovation and International Economics
Language:German

Doing Well by Doing Good. Responsible Business as a Competitive Advantage for Austrian Companies
Responsible Business Conduct (RBC) aims to contribute to economic, environmental and social progress and to avoid and remedy adverse effects related to a company's operations, products or services. Numerous international initiatives emphasise the due diligence of companies in complying with these principles and extend them to the entire corporate supply chain. Corporate responsibility is now also increasingly being incorporated into national and international legally binding regulations. This empirical study on the use and impact of RBC concepts on the competitiveness of Austrian companies shows that while the majority of Austrian companies have already implemented RBC concepts, systematic integration and monitoring of RBC to the extent and level required by reporting and due diligence documentation in supply chains has so far only taken place to a limited extent. The study proposes a number of measures to strengthen implementation, especially among small and medium-sized enterprises (SMEs).

Contact persons

 

Tamara Fellinger

Activities: Publications, website, subscriptions

Tatjana Weber

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